Kijken, kijken maar niet kopen …

Kijken, kijken maar niet kopen …

Op 11 februari 2017 heb ik via een blog mijn zorgen geuit dat Hudson Bay geen risicoloze investering is voor vastgoed eigenaren. Verder de vraag of in Nederland 20 Hudson Bay warenhuizen met een assortiment en prijsniveau gelijk aan de Bijenkorf succesvol zijn. Heeft Nederland de koopkracht om 20 warenhuizen te omarmen?

Enige reacties uit de media;

Quote; Van de feeststemming van twee maanden geleden – toen Hollands topmodel Doutzen Kroes de grande opening aan het Rokin verzorgde en ook schnabbelaar Chantal Janzen acte de présence gaf  –  lijkt echter weinig meer over. Topman Jerry Storch maakte afgelopen week bekend op te stappen en het bedrijf kampt met tegenvallende cijfers. De keten boekte afgelopen kwartaal een nettoverlies van $201 miljoen, zo bleek uit cijfers in september. Ook zit het opgezadeld met een schuld van $1,6 miljard. In het eerste kwartaal (juli) kondigde het warenhuis bovendien aan in Noord-Amerika 2.000 werknemers de laan uit te willen sturen.

De VolkskrantHet is te hopen dat het doorgaat, want het rommelt in de top van Hudson’s Bay al bijna net zo erg als bij V&D in het laatste jaar of Blokker op dit moment. Storch, die het initiatief nam tot de uitbreiding in Nederland, heeft zijn Brutus al gevonden. Hij werd afgelopen weekeinde aan de kant geschoven als de coach van een ondermaats presterend voetbalteam.

Leids DagbladDie prijzen zijn voor mevrouw Jansen, met een C&A-tas in de hand, reden om nooit een voet bij Hudson’s Bay binnen te zetten. „Wat heb ik te zoeken in die peperdure winkel? Zo’n nieuwe Bijenkorf, wat moet Leiden daarmee? Ze kunnen beter een normale winkel in het pand zetten. Ik mis de V&D nog elke dag, met al die leuke spulletjes.”

Ik heb echt gezocht naar positieve reacties maar deze zijn schaars en vaak gerelateerd aan Hudson Bay. Uiteraard heb ik ook diverse Hudson Bay warenhuizen bezocht. Duidelijk wordt dat er nogal wat verschillen zitten qua assortiment tussen de warenhuizen. Tilburg is niet te vergelijken met het assortiment Hudson Bay Rotterdam. In Rotterdam een breed palet aan merken en een breed assortiment op alle afdelingen. In Tilburg vindt men een afgeslankt assortiment wat in het verleden bij V&D ook geen succes was. Wat ik mis is de verbazing over nieuwe opmerkelijke producten. Het is allemaal passend en voorspelbaar. Het warenhuis moet verwonderen.

Wat verder is opvalt is de communicatie. Alles wordt gecommuniceerd in het Engels. Grote teksten op de muren, prijskaarten, aanbiedingen… the lot. Dat is best opmerkelijk en zonder een taal purist te willen zijn ook niet nederlands.

Prachtige winkels overigens met dito inrichting. Geen euro bespaard. Elk detail perfect. Een overvloed aan personeel allemaal in stemmig zwart. Ronduit perfect verzorgd.

 

Kopers, nee maar een zeer beperkt aantal kopers verliet het pand over en periode van circa 2 uur. Het betreft hier grote winkels met dito assortiment en kosten. Vrees dat het feest van korte duur is. De economie draait als nooit tevoren dus in dit gunstige economisch klimaat is veel mogelijk, maar gelet op overall resultaat en de drang om kosten en cash te beheersen zie ik een korte horizon voor deze keten… !